امروزه آزمون های تافل و آیلتس در سراسر دنیا شناخته شده است و افراد با انگیزه های مختلفی در این آزمون ها شركت می كنند.

- تافل و آیلتس چه هستند؟

تافل و آیلتس هر دو آزمونهای تعیین سطح داوطلب در مهارت های چهارگانه زبانی یعنی گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، و نوشتن هستند. هر شخصی در هر جای دنیا كه زبان مادری او زبانی غیر از انگلیسی است و در نظر دارد در یك كشور انگلیسی زبان به تحصیلات دانشگاهی بپردازد می بایست توانایی خود را در درك و كاربرد زبان انگلیسی با گذراندن یكی از این آزمون ها اثبات كند.



- این آزمون ها را چه كسانی طراحی می كنند؟

تافل را موسسه آمریكایی ای. تی. اس طراحی می كند و آیلتس كار مشترك دانشگاه كمبریج، بریتیش كانسیل، و یك موسسه استرالیایی است.


- تافل قدیمی تر است یا آیلتس؟

البته تافل نخستین آزمون تافل در سال 1964 میلادی برگزار شد اما آیلتس در مقام مقایسه پدیده جدیدی است و در سال 1989 ابداع شد.


- تافل و آیلتس چه تفاوت عمده ای دارند؟

تافل آزمونی است كه توانایی داوطلب را در درك و كاربرد انگلیسی امریكایی می سنجد اما در آزمون آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سنجیده می شود و بنابراین به عنوان مثال، در قسمت سنجش مهارت شنیدن از لهجه های مختلف انگلیسی استفاده می شود و نه فقط یك لهجه خاص.


- آیا این آزمون ها فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است؟

در بیشتر موارد بلی اما برای موارد دیگری مانند مهاجرت به كشور های كانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است و برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراكز دولتی و یا شركت های بازرگانی ممكن است كسب حدنصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود.


- آیا تافل فقط برای ورورد به دانشگاه های آمریكا معتبر است؟

خیر بنا به وب سایت رسمی ای. تی. اس، شش هزار موسسه در 110 كشور دنیا و تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و كانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، و فارغ التحصیلی نمرات تافل را ملاك قرار می دهند. سایت رسمی ایلتس هم آمار و ارقام مشابهی را در خصوص مقبولیت آیلتس ذكر می كند .



- نمرات قبولی ورودی در این آزمون ها چیست؟

در این آزمون ها كسب حد نصاب نمره برای ورود به دانشگاه مورد نظر شرط است و مفهوم قبولی و ردی چندان مطرح نیست. به عبارتی دانشگاه های محتلف هر كدام معیار و استاندارد خود را برای گزینش دانشجو دارا هستند و بر این اساس شما باید بدانید دانشگاه مورد نظرتان چه حداقل نمره ای را برای ورود و ثبت نام می پذیرد. به طور كلی نمرات آیلتس از یك تا نه درجه بندی شده اند و برای ورود به اغلب دانشگاه ها نمره آیلتس شما می بایست در حدود 5.5 تا 7 باشد.


- اعتبار آزمون ها چه مدت است؟

نتایج هر كدام از آزمون های ایلتس و تافل مدت دو سال اعتبار دارند.


- آیا آیلتس دو نوع است؟

بلی آیلتس به دو دسته جنرال (عمومی) و آكادمیك (دانشگاهی) تقسیم بندی می شود. آیلتس آكادمیك مخصوص كسانی است كه قصد تحصیل در دانشگاه را دارند و یا افرادی مانند پزشكان و پرستاران كه قصد كار یا ادامه تحصیل در رشته خود در یك كشور انگلیسی زبان را دارند. آیلتس جنرال ویژه مهاجران و كسانی است كه می خواهند برای طی كردن دوره های غیر دانشگاهی به یك كشور انگلیسی زبان سفر كنند.


- آیا آزمون تافل هم دارای انواع مختلف است؟

بلی اما تفاوت آزمون های تافل بیشتر در نحوه برگزاری آن هاست. ابتدا آزمون تافل به صورت كاغذی بود و داوطلبان جواب پرسش ها را با مداد روی روی پاسخنامه علامت می زدند. با پیشرفت تكنولوژی، تافل به صورت كامپیوتری هم رایج شد. اما امروز فقط به صورت های كاغذی و اینترنتی برگزار می شود. مقیاس نمره در هر كدام از این آزمون ها متفاوت است.